195/65 R 15 91T
195 (mm)
65 (%)
15(coll)
91 (terhelési index)
T (sebesség index)
A 195 a gumi szélessége mm-ben. Az 65 egy arányszám ami a gumi oldalfalának vastagságát mutatja meg a szélesség arányában. Ebben az esetben az oldalfal vastagsága a 195mm 65%-a, tehát 126,75mm. Az R betű a gumi szerkezeti felépítéséra utal, tehát radiál szerkezetű. Ez azt jelenti, hogy a karkasz betéteinek kordszálai radiális irányúak. A mai személyautókon szinte kizárólag radiál szerkezetű gumik találhatók. A 15 a kerékpánt átmérőjét mutatja collban (1 coll=2,54cm). A példában szereplő gumit csak 15 coll átmérőjű felnire lehet felszerelni. A 91 a gumi terhelhetőségét mutatja. Erről bővebben a terhelési indexnél olvashat. A T a gumi sebesség indexsze. Erről bővebben a sebesség indexnél olvashat. A TL felirat a tubeless rövidítése, tehát tömlő nélküli gumiról van szó. Ha gumin reinforced vagy extra load feliratok vannak akkor az adott gumiabroncs oldalfala erősített. Az M+S felirat (Mud and Snow) a négyévszakos és téli gumiabroncsokon szerepel.
Ha a gumin például csak annyi szerepel: 145 R13 75T, akkor ez megegyezik a 145/80 R13 75T mérettel.
Egyes terepgumik méreteit amerikai méretezés szerint adják meg. Például: 31x10.5 R15 109S
DOT-szám magyarázata
A DOT-szám a DOT felirat mellett 12 karaktert tartalmaz. Az utolsó négy karakter jelöli a gyártás idejét (gyártás hete és éve).
Például: DOT U2LL LMLR 4609
Az utolsó négy szám csak az abroncs egyik oldalfalán látható, a másik oldalon csak az első 8 karakter szerepel. A képen szereplő gumiabroncsot 2009. év 48. hetében gyártották.
Váltóméretek
Váltóméret alatt az azonos átmérőjű (±3%) gumikat értjük. Pl. 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 méretek egymás váltóméretei. A váltáshoz nagyon gyakran a felnit is cserélni kell. Váltás előtt feltétlenül ellenőrizni kell a felni szélességét, ill. kisebb átmérőjű felnit a féknyergek miatt nem minden esetben lehet feltenni.
Sebesség index
A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)
Általános sebességindexszek:
L |
120 km/h-ig |
R |
170 km/h-ig |
W |
270 km/h-ig |
M |
130 km/h-ig |
S |
180 km/h-ig |
Y |
300 km/h-ig |
N |
140 km/h-ig |
T |
190 km/h-ig |
ZR |
240 km/h felett |
P |
150 km/h-ig |
H |
210 km/h-ig | ||
Q |
160 km/h-ig |
V |
240 km/h-ig |
Terhelési index
A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index) A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén 2.5bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége is kisebb!
Általános terhelési indexszek:
LI |
Max. kg |
LI |
Max. kg |
LI |
Max. kg |
LI |
Max. kg |
LI |
Max. kg |
60 |
250 kg |
74 |
375 kg |
88 |
560 kg |
102 |
850 kg |
116 |
1 250 kg |
61 |
257 kg |
75 |
387 kg |
89 |
580 kg |
103 |
875 kg |
117 |
1 285 kg |
62 |
265 kg |
76 |
400 kg |
90 |
600 kg |
104 |
900 kg |
118 |
1 320 kg |
63 |
272 kg |
77 |
412 kg |
91 |
615 kg |
105 |
925 kg |
119 |
1 360 kg |
64 |
280 kg |
78 |
425 kg |
92 |
630 kg |
106 |
950 kg |
120 |
1 400 kg |
65 |
290 kg |
79 |
437 kg |
93 |
650 kg |
107 |
975 kg |
121 |
1 450 kg |
66 |
300 kg |
80 |
450 kg |
94 |
670 kg |
108 |
1 000 kg |
122 |
1 500 kg |
67 |
307 kg |
81 |
462 kg |
95 |
690 kg |
109 |
1 030 kg |
123 |
1 550 kg |
68 |
315 kg |
82 |
475 kg |
96 |
710 kg |
110 |
1 060 kg |
124 |
1 600 kg |
69 |
325 kg |
83 |
487 kg |
97 |
730 kg |
111 |
1 090 kg |
125 |
1 650 kg |
70 |
335 kg |
84 |
500 kg |
98 |
750 kg |
112 |
1 120 kg |
126 |
1 700 kg |
71 |
345 kg |
85 |
515 kg |
99 |
775 kg |
113 |
1 150 kg |
127 |
1 750 kg |
72 |
355 kg |
86 |
530 kg |
100 |
800 kg |
114 |
1 180 kg |
128 |
1 800 kg |
73 |
365 kg |
87 |
545 kg |
101 |
825 kg |
115 |
1 215 kg |
129 |
1 850 kg |
Mintázatmélység és fékút
A legtöbb európai országban minimális profilmélységként 1,6 mm-t írnak elő, azaz legkésőbb ekkor kell a gumiabroncsot lecserélni. Saját biztonságuk érdekében azonban ajánlott az autósok számára, hogy nyári abroncsaikat már 3 mm-es, míg téli gumiabroncsaikat már 4 mm-es profilmélységnél cseréljék le. A mintamélység csökkenésével párhuzamosan hatványozottan nő a fékút hossza nedves útfelületen. Téli körülmények között, havas, latyakos úton még fontosabb a gumiabroncsok mintázatának megfelelő mélysége.