Motor gumi
Minőségi motor gumi jó áron - így vásároljunk
A motor gumi egy hatalmas és átfogó kategória, így érdemes picit részletesebben boncolgatni mit is takar. Megnézzük a legfontosabb kategóriákat és azok jellemzőit, de kitérünk a speciális használatokra is. Megnézzük, hogy az olcsó motorgumi mitől kerülhet kevesebbe és hol érdemes kezdenünk a keresést, ha motor gumi vásárlásra adtuk fejünket.
A legfontosabb felhasználási kategóriái a motoroknak így a rájuk szerelt abroncsoknak is a sport, a túra és az enduro. Röviden vegyük sorra ezeket és a hozzájuk tartozó gumik tulajdonságait.
A motor gumi sport kategóriáját rögtön érdemes tovább bontanunk. A slick gumik valódi versenygumik, közúti használatra ugyanakkor alkalmatlanok. A teljesen sima felületük a tisztított és egyenletes felületű versenypályákon tud tökéletes tapadást biztosítani, abban az esetben ha megfelelő hőmérsékletre melegítik őket. Ha ezek közül bármelyik hiányzik, drasztikusan veszítenek jellemzőikből: ha nem tükörsima az aszfalt vagy szennyeződés van rajta akkor veszítenek tapadásukból. Szintén problémás lehet a megfelelő hőmérséklet elérése. A biztonsági aggályokhoz képest szinte csak másodlagos, hogy tilos is őket közúton használni.
A közútra szánt sport gumik a valós közúti körülmények között teszik lehetővé a minél lendületesebb haladást. Az ilyen motorkerékpár gumi megfelel a KRESZ előírásainak, miközben jól bedönthető és biztonságos tapadást nyújt mondjuk egy hegyi szerpentinen. Jellemzőjük, hogy új állapotban a sebességhez optimalizáltak, illetve törekednek a súly minimalizálására.
A túra motor gumi kategória a legszínesebb, hiszen mindenki picit máshogy szeret motorozni. A gyorsaság helyett az élettartam kerül az előtérbe és az egyéni szokásokhoz illeszkedő komfortérzet. A gumik fejlesztése során nagyobb hangsúlyt kap az egyenes futás optimalizálása és a kopás lassítása, míg kissé háttérbe szorul a tapadás - ilyen gumival mondjuk ritkán szeretné az ember térdig dönteni a kanyarban a vasat. Megnő a gumik terhelhetőségének szempontja is: csomagokkal vagy párosan utazva olyan gumikra van szükség, amik biztonságosan tudnak hordozni nagyobb terhet is.
Ennél a típusnál a legjellemzőbb a zónás kialakítás, ami annyit takar, hogy a gumi különböző sávjaiban eltérő gumikeveréket alkalmaznak. Amíg a futófelület közepén inkább a kopás csökkentése a cél, addig a széleken a tapadás segítése. A futófelület közepén keményebb, míg a széleken lágyabb keveréket alkalmaznak. Az, hogy mennyi eltérő jellegű zóna vagy öv található egy gumin, a konkrét típustól függ. Elmondható, hogy minél több, annál biztonságosabb és kényelmesebb a motorozás egyben annál drágább a motor gumi is.
Az enduro gumi ugyanolyan vegyes kategória, mint a sport. Egy cross gumi alapvetően terepre tervezett, de sokan azért közúton is használnák gumijukat, amivel időnként letérnének az aszfaltról. A legfontosabb, hogy mi tisztában legyünk azzal, mire szeretnénk használni a motort: igazi offroadozásra, amiért közúti tulajdonságokat háttérbe szorítanánk, vagy döntően közútra, de azért nem akarunk lemaradni a természetközelibb használatról sem.
A fentieken kívül akadnak még bőven más motor gumi kategóriák. Ilyen lehet a robogó, a segédmotor vagy a quad gumi.Ugyan még később visszatérünk erre, de a vásárlásnál fontos szempont lehet, hogy a kereskedőnek legyen normálisan szűrhető motorgumi kereső rendszere, hogy ne kelljen a különböző méretű és teljesen eltérő felhasználási területű motor gumik dzsungelében vadásznunk a számunkra megfelelő darabra.
A motor gumik esetében a nagy fokú specializáltság és a tömeggyártás egyaránt jelen van. A motorosok is egészen elképesztő skálán mozognak a tekintetben, hogy mit várnak el motorjuktól és a rá szerelt abroncstól. Munkaeszközünkről, napi közlekedésre használt járművünkről vagy hobbinkról van szó, nem feltétlenül azonos elbírálás alá esik. Ugyanígy a lehetőségeink is mások: van aki a tökéletes élményért mélyen a zsebébe nyúlna, más meg mondjuk csak olcsón, de biztosan szeretne bejutni munkahelyére. El is értük azt a pontot, ahol az árral fogunk foglalkozni.
A jó gumi nem olcsó, de ebből nem következik, hogy igényeinket egy drágább darab fogja kielégíteni. Az árat ugyanis meghatározza egyrészt az anyagminőség, másrészt az is, hogy milyen technológiával és milyen mértékben specializált gumiról beszélünk. Az újabb fejlesztések egyre jobb tulajdonságokkal bírnak mind a kopást, mind a tapadást illetően, de ebből nem következik, hogy a néhány éves technológiákkal már veszélyes lenne motorozni. Egy-egy motor típusra optimalizált és gyártott gumi nyilván drágább, mint egy általános felhasználású. Előbb tisztázzuk le saját elvárásainkat és ennek fényében tudjuk meghatározni, hogy feltétlenül szükségünk van-e arra a többletre, amit egy drágább gumi nyújtani tud.
Szempont lehet a gyártó is az egyes igényeknél. Hiába híres valaki a versenypályákon, még nem biztos, hogy jó enduro gumik gyártására is képes. A Maxxis gumi neve a kerékpároktól a motorokon át az autókig egybeforrt a minőségi terepgumikkal, de mondjuk a robogókra szánt utcai abroncsai esetében nem biztos, hogy többet tudnak felmutatni, mint olcsóbb vetélytársai.
Tömlővel vagy tömlő nélkül szerelhető gumik egyaránt megtalálhatóak a kereskedők kínálatában. A tömlős változatok a kisebb motoroknál vagy a még küllővel szerelt kerekekkel rendelkezőknél lehet indokolt.
Motor gumit mindenképpen olyan helyen vásároljunk, ahol felmerülő kérdéseinkre is választ tudunk kapni. Lehet ez egy régóta bevált motoros műhely éppúgy, mint egy nagyon profi webshop. Mégis, ha valaki nem a motorozás szerelmes vagy nem mélyült el kellően szakmájában, akkor rossz tanácsot adhat, ami nekünk sokba kerülhet - nem csak pénzben mérve.