Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Nedves út - mi alapján válasszunk gumit?

Nedves út - mi alapján válasszunk gumit?
Legyen szó akár téli, akár nyári gumiról gyakran nem szentelünk kellő figyelmet egy fontos szempontnak az új abroncsok kiválasztásánál.

A mi éghajlatunkon az év közel felében jellemző, hogy nedves út fogadja a sofőröket. Nyáron záporok, azt követően vízátfolyások, tócsák jellemzőek, míg télen az alacsony hőmérséklet mellett is többet esik az eső, mint havazna. Télen sokkal gyakoribb a nedves út, mint a havas és jeges. Ez nem jelenti azt, hogy ezen körülményekre ne kellene figyelnünk, de érdemes végiggondolni mennyit vezettünk nedves aszfalton az elmúlt években télen és mennyit konkrétan havon. Télen az olvadás miatt akkor is lehetnek nedves útszakaszok, ha csapadék éppen nem hullott.

A vizes, nedves út tehát minden évszakban jellemző és ezen körülmények között felértékelődik a gumi tapadása. A téli és nyári gumik anyagösszetétele más, így azok más hőmérsékleten nyújtanak jobb, biztonságosabb vezetési lehetőséget. Ez elsősorban a száraz úton igaz, a nedves felületen a gumi barázdáinak kialakítása, mélysége legalább ilyen fontos. Már középkategóriás új szettek esetében is lehet olyan gumit találni, aminek jobbak a tulajdonságai nedves úton. Nyári gumi esetében is fontos, de egy téli gumi esetében elsődleges szempont lehet az, hogy a választott gumiabroncs hogyan viselkedik nedves útfelületen.

Amennyiben a gumi elhasználódik, kopik úgy az autó nedves úton mutatott teljesítménye esik vissza elsőként. A gumi kopásával annak anyagösszetétele nem változik, miközben a barázdák mélysége és vízelvezető képessége igen. A vízenfutást (aquaplaning) tekintve egy erősen elhasznált, idősebb gumi tulajdonságai abban az esetben is gyengébbek lehetnek egy újhoz viszonyítva, ha a korábbi gumi a vásárláskor jobb minőségű volt. A kopást csak kis részben tudja ellensúlyozni a minőség, azaz a nedves útfelületen a barázdák mélysége kiemelkedően fontos.

Ne feledjük tehát: ha kopott a gumi cseréljük le, nem érdemes a biztonságon spórolni. Az új gumik esetében pedig a nedves úton mutatott teljesítményük legyen lényeges szempont a mérlegeléskor, hogy melyik típust válasszuk.