Jellegzetes és agresszív mintázattal rendelkeznek, mély csatornákkal és egymástól távol álló bordákkal, ami leginkább traktor gumi kialakításához hasonló, bár nyilván az átmérő és a szélesség erősen különbözik. Ez a kialakítás megfelelő tapadást biztosít laza, sáros vagy egyenetlen terepen és az épített cross pályákon egyaránt. Az igazán jó minőségű abroncsok mintázata rugalmas, azaz tud alkalmazkodni a terepviszonyokhoz.
A cross gumi jellemzően lágy keverékből készül, ami tovább növeli a tapadási hatékonyságot, igaz így a motor gumi hamarabb kopik el szilárd, aszfaltozott felületeken. A lágyság eközben nem jelenti a gyengeséget, mivel a guminak bírnia kell az ütődéseket, ugratásokat és az élesebb köveken való haladást is. Az ilyen abroncsok oldalfala is meg van erősítve, ami segít megőrizni a stabilitást a kanyarok közben is. A fenti tulajdonságok együttesen teszik ellenállóvá a cross gumikat a defektek ellen.
Miközben a már említett tulajdonságokat hallva egy robusztus gumi képe rajzolódik ki előttünk, a motocross abroncsoknak könnyűnek kell lenniük, hogy minél kevésbé befolyásolják a jármű irányíthatóságát a nehéz terepen. Természetesen a motocross gumik is több méretben állnak rendelkezésre, hogy a különböző típusoknak megfelelőt tudják választani a versenyzők.
Rengeteg speciális változata is készül a motocross gumiknak a hagyományos terepi változaton túl. A kifejezetten homokos talajokra más mintázat szükséges mint a saras vagy inkább köves, sziklás pályákra. A speciális mintázat minden esetben a felhasználási területhez igazodik, ennek ugyanakkor ára van: sok speciális gumi nem használható közúti közlekedés során, illetve a különleges mintázatú motorgumik nagyon gyorsan kopnak, így rövid életűek. Vásárlásuk valóban azoknak ajánlott, akik off road körülmények között szeretnének maximális teljesítményt nyújtani.