Miközben utóbbi állítás igaz, nem szabad megfeledkezni arról, hogy régen az autózás is más volt: más volt a műszaki felszereltség, más volt az elérhető sebesség és mások voltak elvárásaink is. Régen biztonsági öv és légzsák sem volt, de ebből nem következik, hogy a légzsák ne mentene élteket, felesleges lenne használatuk és alkalmazásuk pusztán a gyártók érdekeit szolgálnák. Miként lehet bekötetlen biztonsági övvel légzsák nélküli autót vezetni, úgy lehet nyáron téli gumi nélkül kimenni a közúti forgalomba. A kettő között a lényegi különbség, hogy előbbivel csak saját életünket tesszük kockára, míg utóbbival másokét is.
Nézzük a legfontosabbakat pontokba összeszedve, miért előnytelen és veszélyes, ha a nyári autógumi cseréje elmarad és azt télen is használjuk.
- Csökken az autó tapadása. Az évszakos gumiknak mintázata és anyagösszetétele is különböző, másként viselkednek eltérő hőmérsékleti viszonyok között. Ha nincs eső, hó csak pusztán hűvös idő, akkor lehet, hogy a mintázat kevésbé számítana, de az anyagösszetétel akkor is a téli abroncsot teszi biztonságossá. Ha pedig van eső, hó és jég, akkor tényleg nincs miről beszélni.
- Fékút növekedése. Ha valaki lelép elénk a zebrán, nyári gumival simán elüthetjük, míg télivel meg tudunk állni. Nem, a gyalogosnak nincs előírva az, hogy figyelembe vegye járművünk vélelmezhetően rossz felszereltségét, nekünk kell úgy közlekednünk, hogy meg tudjunk állni a zebránál. Nyári gumival télen ez sokszor lehetetlen.
- Irányíthatóság csökkenés. A fenti kettő együtt nem jelent mást, mint azt, hogy nem tudjuk a megszokott módon irányítani járművünket, ami jelentősen növeli a balesetek bekövetkezésének esélyét.
- Gyorsabb kopás. Nem csak a téli abroncsok kopnak gyorsabban nyáron, hanem a más hőmérsékletre tervezett nyári gumik is előbb használódnak el télen. Ha a fenti érvek nem lennének elégségesek, akkor mellékjük tehető, hogy összességében drágább is nyári gumit használni télen.