Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Milyen legyen a gumink szélessége spéci viszonyok között?

Általánosságban elmondható, hogy a gumiabroncs szélessége befolyásolja járművünk tapadását, irányíthatóságát, üzemanyag-fogyasztását és zajosságát.

A szélesebb gumik elméletben jobb tapadást biztosítanak és növelik az irányíthatóságot száraz útfelületen, míg a keskenyebb gumik csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és csendesebbek. Az elmélet nem mindig igaz a gyakorlatban, ennek pedig a jármű egyéb paraméterei, súlypontja és futóművének beállításai lehetnek okai. Nagy általánosságban elmondható, hogy napi használathoz a gyártó által meghatározott szélesség az optimális, míg az ettől eltérő inkább csökkenti a vezetés komfortérzetét, biztonságát.

A terepgumi általában szélesebb, mint a közúti gumiabroncs, mivel a terepen való közlekedéshez nagyobb tapadásra van szükség, mint az aszfaltos utakon. A nagyobb szélesség nagyobb érintkezési felületet biztosítanak a talajjal, ami javítja a tapadást és növeli a vonóerő hasznosulását. Hátrányokkal is jár azonban a nagyobb szélesség: csökken a kanyarstabilitás, növekszik a zajszint és megnő az üzemanyag-fogyasztás.

Miközben a gumi szélessége előnyös sziklás és saras terepen egyaránt, nem ugyanúgy kell megválasztanunk a keréknyomást. Sáros terepen a mélyebb barázdák és a puha talaj miatt alacsonyabb guminyomást érdemes alkalmazni, mivel ez javítja a tapadást és csökkenti az elakadás esélyét. Ezzel szemben sziklás terepen a magasabb guminyomás előnyösebb lehet. A magasabb nyomás csökkenti ugyan a tapadást, de mérsékli a gumik sérülésének esélyét és növeli a stabilitást. Mindkét esetben a gyári guminyomás ajánlástól csak nagyjából egy-egy bárral térjünk el akár felfelé, akár lefelé.

Amennyiben a terep havas, akkor a saras viszonyokhoz hasonlóan változtassunk a guminyomáson, de akár picivel még puhább kerekek is elfogadhatóak. Ugyanakkor a sár-szikla és hó-jég logika nem működik jégen, ahol szintén az alacsonyabb keréknyomás az ajánlott.

A szélesség és a keréknyomás mellett a megfelelően alacsony sebesség is segíthet legyőzni a terepi akadályokat, ugyanakkor a teljes megállás nem ajánlott, hiszen az elindulás nehezebb lehet. A fenti ajánlások ugyanakkor segítenek abban, hogy járművünk kereke ne pörögjön ki és ne is sérüljön meg ekkor.

Korábbi bejegyzések: