A téli gumik összetétele és kialakítása a hideg időjárásra van optimalizálva, amikor az útfelület nedves vagy jeges lehet és az alacsony hőmérsékleten való tapadás kiemelten fontos. Ugyanezen tulajdonságok nyáron nem előnyként, hanem hátrányként jelentkeznek. Az eltérő anyagösszetétel miatt nyári időjárási körülmények között a téli abroncsok túlmelegednek, tapadásuk csökken, a futófelület pedig gyorsabban kopásnak indul.
A téli gumik mintázata is eltér a nyáritól, a barázdák mélyebbek és nagyobb szerepet kapnak a kapaszkodó, forgásirányra merőleges bevágások. Az ilyen gumik használata hangosabb, adott esetben a fogyasztást is növelhetik kis mértékben. A legfontosabb különbség azonban a már említett összetételben rejlik, a profilok kialakítása másodlagos. Nyáron a merevebb szerkezetű, jobb oldalirányú stabilitást adó gumik használata az előnyösebb.
Ha téli gumit nyáron használunk, akkor csökkenhet az úttartás, növekedhet a fékút, gyorsabban kopik el a gumi és hangosabb lesz a járművünk. Ez utóbbi nyilván kevésbé lényeges, az évszakos cserét a maximális biztonságra való törekvés indokolja. A csere 7 Celsius fok körül indokolt: ha autónkat akkor használjuk többet, amikor a hőmérséklet ezen pont alá süllyed, akkor téli gumi javasolt, ennél melegebb idős esetén nyári.
Az évszakváltáshoz köthető csere megúszható négy évszakos gumi vásárlásával, de ez főként azon sofőröknek lehet alternatíva, akik rövidebb távokon és elsősorban városi körülmények között vezetnek. Ár és minőség szempontjából is a hazai gyártású Taurus gumi jó választás lehet, ha egész évben egy szettet szeretnénk járművünkön tartani. Vegyük azonban figyelembe, hogy a négy évszakos gumik tulajdonságai megfelelőek, de nem tökéletesek sem nagyon hideg, sem nagyon meleg időben.
Évszakos gumik messze nem csak személyautókra kaphatóak. Motorkerékpár, kisteherautó, autóbusz vagy teherautó gumi is létezik nyári és téli kivitelben egyaránt.