Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

DOT szám a motor vagy a quad gumiján

Mi az a DOT szám?

A DOT eredetileg az Egyesült Államok közlekedési minisztériumának rövidítése volt és egy általuk meghatározott szabványt jelölt, később ezt vette át a világ több országa. Az a gumi, amin szerepel a DOT szám, megfelel az amerikai szabványnak, ami több előírást és tesztet is takar. Itthon nem igazán lehet DOT szám nélküli gumikkal összefutni, de a nagy világban léteznek ilyenek is. DOT szám mindenféle gumin lehet: motor, autó vagy éppen mezőgazdasági gumin is.

Mit jelentenek a számok?

A DOT szám elje kevésbé fontos. A kód a gyártó megjelölésével indul, ezt követi egy méretjelölés, majd ismét a gyártónak egy egyedi kódszáma. Ezt követi a lényeg, az utolsó négy szám, amiből a gyártás időpontját tudhatjuk meg. Az első két szám a gyártás hetét, míg az utolsó két szám a gyártás évét jelöli. Például a 0623-ra végződő DOT számból tudjuk, hogy adott darab 2023. 6. hetében, azaz februárban készült el a gyárban.

Hol keressem a motor vagy a quad gumi felületén?

A DOT szám minden gumi külső felületén, annak oldalfalán található. Ne vásároljunk olyan abroncsot, amin nem találjuk meg a számot, vagy a szám nem olvasható egyértelműen.

Miért fontos a DOT szám?

A motor gumi tulajdonságait (különböző sebesség melletti tapadás, dönthetőség, útfelületekhez alkalmazkodás) kialakításának köszönheti. Fontos a mintázat, ami a különböző felületeken biztosítja a megfelelő tapadást. Meghatározó a gumi szerkezete, hiszen az abroncs nem ugyanolyan szerkezetű és tulajdonságú anyagokból áll egységesen és természetesen az anyagösszetétel. Ha egy gumit megfelelően tárolnak, akkor eredeti tulajdonságait nagyon hosszan, de nem a végtelenségig őrzi meg. A gumi idő után használat nélkül is elöregszik és nem fog úgy viselkedni, mint az új: rosszabbul tapad, hamarabb kopik vagy könnyebben sérül.

Ha szakszerű helyen történt tárolása, akkor egy nem használt gumi 5 éves koráig újnak tekinthető. A szakemberek véleménye szerint ennél idősebb gumi felszerelése ugyan nem feltétlenül veszélyes, de már nem egyenértékű egy valóban új termék használatával. 10 évnél idősebb gumi használatát ugyanakkor - annak kopásától és tárolásától függetlenül - nem ajánlják. Ha figyelembe vesszük, hogy egy gumit eleve ritkán használunk 5 évnél hosszabb ideig, a legtöbb forgalomban lévő gumi meg fog felelni elvárásainknak annak kopásból eredő elhasználódásának végéig.

Korábbi bejegyzések: