A terepjáró gumik közös tulajdonsága, hogy mintázatukban a telítettség alacsony és a csatornaszázalék magas, azaz a gumi futófelületének relatív kis része érintkezik az útfelülettel. Jelentős a futás irányra merőleges bordák száma, amik a kapaszkodásért felelősek. Ezek zajossá teszik a futást, de stabillá a haladást burkolatlan felületeken. Miben találhatunk akkor még különbséget a terepgumik között a méreten kívül? Egyrészt a szerkezetben, másrészt az anyagösszetételben.
A gumik szerkezete nem egységes. Nem csak két gumi tér el egymástól, de egyazon abroncson belül is eltérő a futózóna, az oldalfal és a perem kialakítása. Különféle övek, betétek és erősítők találhatóak a gumiban, attól függően, hogy az adott területnek milyen a jellemző igénybevétele. Mindezeknek természetesen más és más anyagösszetétele is van, a különbség nem pusztán a vastagságban vagy a mintázat létében vagy hiányában mutatkozik meg.
Hiába tűnik elsőre egy motor gumi nagyon hasonlónak egy ATV-hez, alapvető különbség, hogy egy ATV-t nem lehet bedönteni, míg egy motort igen. Lehet, hogy a két guminak a teherbírása vagy a mintázata hasonló, de egy ATV gumi belső szerkezete valószínűleg közelebb fog állni egy terepjáróra szerelhető abroncséhoz, mint egy cross motor gumijához.
Sokszor a használat még speciálisabb részei okozhatnak szerkezeti különbségeket. Egy cross motornál viszonylag kis területen is nagy erők átadására vagy éppen elviselésére lehet szükség, gondoljunk csak egy ugratásra. Ugyanakkor egy motornál egyáltalán nem szempont, mi történik ilyenkor a talajjal, az csak a tapadás szempontjai miatt fontos. Ugyanez egy traktornál nem igaz, hiszen ott a talaj állapotának megőrzése is cél lehet. A tömörített talaj tulajdonságai eltérőek, a lazáétól, márpedig ha valamire munkagéppel ráhajtunk, az tömörített lesz. Vékony magas gumikkal a tömörített területet lehet csökkenteni, míg széles gumikkal a tömörítés mértékét lehet csökkenteni, azt nagyobb felületre elosztva. A gumi kiválasztásakor ez ugyanolyan fontos szempont lehet, mint az, hogyan megy el a dűlőúton a traktor eső után, jó-e ott a tapadása.