Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A hátsó vagy az első gumi esetében fontosabb a profilmélység?

Bizonyos járművek esetében teljesen egyértelmű, hogy az első és a hátsó gumi funkciója más.

Egy traktor gumi esetében, ahol ránézésre is hatalmas méretbeli különbség lehet a gumik között, ezt nem kell magyarázni. Személyautóknál és motoroknál is eltérő a két kerék feladata, így az autó és motor gumi esetében is mérlegelési szempont lehet, hogy hova tegyük a kevésbé kopott gumit.

Rögtön az elején tisztázzuk: kopott gumin nem az elkopott, minimális profilmélységet sem elérő abroncsot értjük. Ugyanakkor életszerű, hogy tengelyenként nem feltétlenül azonos kopottságú gumit tudunk használni, ekkor jogos a kérdés, melyik abroncs legyen az első és melyik a hátsó. Személyautók ugyanolyan szerkezetű és méretű abronccsal szerelhetőek mind a két tengelyen, de a gumik profilja csak azonos tengelyen belül kell, hogy azonos legyen. Tehát szerelhetünk előre és hátra másmilyen gumit. Motorok esetében a gyári specifikáció fontosabb szempont - aligha lenne értelme a tengelyenként azonos guminak.

Az első abroncsok elsősorban a kormányzásért és az irányításért felelősek, valamint a fékezési teljesítmény nagy része is rajtuk múlik. A hátsó abroncsok fő feladata a jármű stabilitásának fenntartása és a vonóerő biztosítása. Személyautók esetében, ahol legtöbbször az első tengely kerekei hajtottak, az ott lévő abroncsok állapota fontosabb, mint a hátsó tengelyen lévőké. Motoroknál, ahol a hátsó kerék hajtott, már messze nem ennyire egyértelmű a helyzet. Közúti használatnál szinte meghatározhatatlan, hogy a kormányozhatóság vagy a stabilitás fontosabb, ugyanakkor egy atv vagy enduro gumi esetében azért inkább a hátsó abroncs fontosságára szavaznánk.

Egyes motorok esetében a belső tömlő állapota is szerepet játszhat a döntésben. Ha motorunkat még tömlős abronccsal szerelték, akkor minden esetben ellenőrizzük a belső állapotát is, hiszen a közlekedés biztonsága szempontjából ez sem elhanyagolható. Ha a tömlő elhasznált, kopás jelei látszanak rajta, akkor vásároljunk újat és a következő lehetőségnél cseréljük azt le.

Korábbi bejegyzések: